Krzysiek Borek13.10.2015
Import aplikacji open source do iPhone/iPad za pomocą Xcode7

Słyszeliście o możliwości importowania aplikacji open source na iPhone’ea i iPada z iOS 9 przy użyciu Xcode 7? Pozwala to na używanie programów, których próżno szukać w App Store, po czym załadować je do Xcode i ostatecznie wdrożyć do urządzenia mobilnego Apple z pominięciem wirtualnego sklepu z aplikacjami i grami.

Zasadniczo pozwala to myśleć, że oprogramowanie z Cupertino jest jednak otwarte, w końcu użytkownicy mogą instalować każdą wybraną przez siebie aplikację/grę. Oczywiście, nie jest to przedsięwzięcie dla amatorów, trzeba znać się na Xcode, mieć iPad lub iPhone’ea z iOS 9 i trochę wolnego czasu. Zmiany w programach nie są regularne, więc często możemy zostać ze starszą wersją, choć wraz z upływającym czasem powinny pojawić się nowe.

Poradnik powinien służyć wam, jako wskazówka dla większości z was, w tym przypadku opiszę import aplikacji Gamma Thingy dostępnej w GitHub.

Tworzymy konto deweloperskie

Nie będzie to płatne konto programisty, ale nadal będziecie należeć do szerokiego grona deweloperów. Jeżeli posiadacie już konto, możecie pominąć ten proces, a jeśli nie to teraz jest odpowiedni  moment na jego utworzenie. Pamiętajcie, że domyślne Apple ID można zamienić na deweloperskie.

Create-Developer-Account
Utworzenie konta jest banalne, wystarczy udać się na stronę http://developer.apple.com. Po wejściu na stronę deweloperską kierujemy wzrok na prawy górny róg i klikamy na Member Center, a potem na Create Apple ID. Potem wypełniamy wszystkie wymagane pola, aby utworzyć potrzebne nam konto. Po zakończeniu możemy się zalogować lub zmienić domyślne Apple ID na deweloperskie, zamiast tworzyć kolejne.

Pobieramy Xcode 7

Xcode-7-1024x800

Teraz musimy pobrać Xcode 7, które jest dostępne w Mac App Store, nie ma innego narzędzia, które pomoże nam we wprowadzeniu aplikacji na urządzenie mobilne. Program zajmuje sporo miejsca, więc warto wcześniej zacząć jego pobieranie. Po pobraniu i instalacji uruchamiamy go i konfigurujemy.

Dodanie konta deweloperskiego w Xcode 7

Add-Developer-Account-Xcode-7-1024x751

Uruchamiamy Xcode i przechodzimy do Preferencje → Konta, a potem klikamy na + w lewym dolnym rogu interfejsu programu i wybieramy Apple ID. Wpisujemy nasze Apple ID i hasło, aby konto zostało dodane prawidłowo.

Wyszukujemy aplikacji do importu

GitHub-sideload-apps-1024x622

 

GitHub to idealne miejsce do poszukiwań, za przykład w tym przypadku posłuży Gamma Thingy, to aplikacja, którą opisałem w poprzednim wpisie. W prawym dolnym rogu znajdziemy okno z adresem do pobrania (HTTPS), będzie to https://github.com/thomasfinch/GammaThingy.git.

Sprawdzamy kod aplikacji w Xcode 7

Download-GitHub-Xcode-7-1024x634

Włączamy program i przechodzimy do Kontroli kodu źródłowego → Sprawdź. W oknie repozytorium wpisujemy adres URL pobrany w poprzednim kroku i klikamy na Dalej. Potem pozostaje nam pobranie kodu źródłowego aplikacji na Maca i import do Xcode 7. Po udanym zaimportowaniu kodu źródłowego pojawi się komunikat Gotowe.

Podpinamy urządzenie mobilne z iOS 9

Connect-iPhone-Xcode-7-1024x141

Po podłączeniu iPhoneea lub iPada kablem USB do Maca, wybieramy urządzenie z linijki obok nazwy projektu, którym się zajmujemy. Pamiętajcie, że import aplikacji może trochę potrwać w zależności od urządzenia, więc warto uzbroić się w cierpliwość.

Utworzenie i import aplikacji

Xcode-7-Build-Succeded-1024x478

Jeżeli status zmieni się na Gotowy, klikamy na ikonę Play, aby rozpocząć proces tworzenia programu. W tym przypadku również trzeba odznaczyć się cierpliwością, ponieważ potrzebny czas na ukończenie procesu jest zależny od aplikacji. Po wykonaniu aplikacji, jej ikona pojawi się na ekranie głównym waszego iGadżetu. Wtedy możemy ją uruchomić i sprawdzić, czy rzeczywiście działa.

Niezaufany Deweloper

Zanim zaczniemy używać aplikacji będziemy musieli dodać ją do zaufanych, w tym celu przechodzimy do Ustawienia → Ogólne → Profile → nasze Apple ID → stukamy „Zaufaj”.

Untrusted-Developer-1024x908

Oczywiście, mogą pojawić się przeciwwskazania przed importem wybranych przez nas programów. Może to być zły kod źródłowy, niekompatybilna wersja iOS, zła wersja Xcode i wiele innych. Nawet, jeżeli uda wam się importować aplikację mogą być błędy w kodzie źródłowym, które nie pozwolą na jej poprawne działanie.

Prawda jest taka, że to metoda prób i błędów, szczególnie gdy nigdy nie mieliście do czynienia z Xcode. Nie poddawajcie się sam fakt, że jest to możliwe powinien być wystarczającą motywacją do osiągnięcia celu. Pamiętajcie jedynie o imporcie sprawdzonych aplikacji, o których piszemy my lub zagraniczne portale, inne lepiej omijać szerokim łukiem.

Źródło: idownloadblog.com
Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze, dodaj do Google+ lub RSS

The Sins never die
@krzysiek_borek
  • Grzegorz Torzecki

    Fajne sprawa. A jest może gdzieś jakieś lista ciekawych aplikacji z githube,które wart zainstalować. ?
    Chyba że Ty możesz coś polecić

    • krzysiekb92

      ciężko powiedzieć, temat jest raczej świeży, sam się tym nie zająłem, bo nie mam Maca. więc trudno cokolwiek polecić.

      • Grzegorz Torzecki

        OK,dzięki

        • krzysiekb92

          Odpowiednia fraza w Google i znajdziesz wszystko ;)

  • Ja bym z miłą chęcią zainstalował jakiś Equalizer, który działa nie tylko z systemowym playerem, ale ze wszystkimi innymi :-)

  • gdwn

    Jest xcode na windows?

    • krzysiekb92

      nie, tylko na OS X