Krzysiek Borek30.12.2014
iOS 8 – najczęściej występujące problemy i ich rozwiązanie

iOS 8 to błogosławieństwo i klątwa. Dotyczy to większości użytkowników, którzy wykonali aktualizacje oprogramowania iUrządzeń. Pomimo wydania oprogramowania we wrześniu, przyjęcie systemu jest nadal niższe od iOS 6 i 7 w tym samym czasie.

Większość użytkowników czeka z przeprowadzeniem aktualizacji do momentu wyeliminowania większości błędów. Problemy opisane poniżej nie dotyczą wyłącznie starszych urządzeń, ale także obydwu wariantów iPhone 6.

01. Wi-Fi

Symptom: Zrywanie połączenia, niższa prędkość wczytywania stron internetowych lub pobierania aplikacji i gier.

Powód: Problemem mogą być sterowniki karty sieciowej i to w, jaki sposób wasz system operacyjny interpretuje połączenia sieci.

Rozwiązanie: Obecnie nie ma możliwości pełnego wyeliminowania problemu. Jeżeli posiadacie dwu zakresowy router WiFi zmiana z 2,4Ghz na 5Ghz lub na odwrót pomoże.

5GHz częstotliwość jest używana przez mniejszą ilość użytkowników, a 2,4GHz przez większość. Wyższa częstotliwość jest mniej stabilna nawet, gdy macie router z AC. Na niższej połączenie jest stabilniejsze.

Wyz

Ewentualnie możecie wyzerować ustawienia sieciowe. Robimy to przechodząc kolejno do Ustawienia → Ogólne → Wyzeruj → Ustawienia sieciowe (patrz wyżej). Po wykonaniu tej czynności będziemy mieli fabryczną konfigurację sieciową. Od czasu do czasu ten problem zależny jest od Bluetooth.

02. Drenaż baterii

Symptom: Krótszy czas działania urządzenia na jednym ładowaniu.

Powód: Problem nie występuje tylko w tej wersji iOS, był również w poprzednich. Zależny jest on głównie od zainstalowanych przez nas aplikacji i ustawień. Nie wspominając o tym, że dla każdego modelu zarządzanie zasilaniem powinno być optymalizowane oddzielnie.

Rozwiązanie: Zanim doczekamy się odpowiedniej optymalizacji zarządzania zasilaniem, możemy we własnym zakresie wykonać parę prostych czynności. Na początku zmniejszamy jasność wyświetlacza, przez, która zasilanie spada szybko.

Robimy to z poziomu Centrum Sterowania lub wchodząc kolejno do Ustawienia → Ekran i jasność. Po czym przesuwamy suwak do połowy lub niżej (patrz niżej).

Uzycie

Warto rzucić okiem, które aplikacje najbardziej oddziałują na baterię, zrobimy to przechodząc do Ustawienia → Ogólne → Użycie → Użycie baterii (patrz wyżej). W tej części interfejsu mamy opisane, które aplikacje wykorzystują najwięcej zasilania baterii, a, które najmniej. Dodatkowo statystyki wyświetlane są z ostatnich 7 dni lub 24 godzin. Pokazuje to jakich aplikacji używamy często, a, które nie są specjalnie eksploatowane. Kolejną przydatną informacją płynącą z logu będzie to, jak możemy zmienić przyzwyczajenia i zmniejszyć drenaż baterii.

Wszelkie metody łączności takie, jak WiFi, Bluetooth, czy sieć komórkowa również powodują spadek zasilania baterii. Jeżeli nie musimy używać BT i WiFi to warto je wyłączyć, z ostatnią metodą jest ciężej. Im mniejszy zasięg sieci komórkowej,tym więcej zasilania traci bateria w naszym urządzeniu mobilnym. IOS dynamicznie zarządza zasięgiem sieci komórkowych, w praktyce oznacza to , że jedna z częstotliwości może być utrzymywana, a druga nie i, wtedy bateria trochę odpocznie. Jeżeli znajdujecie się w miejscu ze słabym zasięgiem wasz iPhone zużyje więcej zasilania do utrzymania sygnału. Przez taką kolej rzeczy w przeciągu 2 lub 4h możecie mieć około 10% baterii lub mniej z pełnego naładowania.

Jeżeli chcecie sobie z tym poradzić, należy wyłączyć LTE lub dane sieci komórkowej. W szczególności, gdy jesteście w miejscu, gdzie jest słaby sygnał. Dzięki temu drenaż baterii nie będzie zbyt wysoki. Jeśli znajdujecie się w miejscu, gdzie jest słaby sygnał, ale macie dostęp do WiFi, włączcie połączenia przy pomocy tej sieci (nie każdy operator je posiada). Dzięki temu nadal będziecie mogli dzwonić i odbierać połączenia przychodzące. Pamiętajcie, że po włączeniu tej funkcji Handoff przestaje działać, więc nie odbierzecie połączenia na innych urządzeniach z iOS lub OS X.

Siec

Kolejną sprawą są tutaj powiadomienia push i usługi lokalizacji. One również potrafią wyczerpać baterię naszego iUrządzenia. Lokalizacja włączona jest w tle i używa jej wiele aplikacji, takich jak Facebook, czy Mapy Google. Z drugiej strony powiadomienia pojawią się za każdym razem, gdy ktoś odpowie na wiadomość w Messengerze, czy innej aplikacji.

Lokalizacja

Najlepiej wyłączyć obydwie funkcje, przechodząc kolejno do Ustawienia → Prywatność → Usługi lokalizacji i je wyłączamy. Jeżeli chcemy wyłączyć powiadomienia push, przechodzimy do Ustawienia → Powiadomienia i konfigurujemy je wedle uznania. Najlepiej pozbyć się aplikacji, których w ogóle nie używamy.

03. Wolniejsze wczytywanie stron internetowych (Safari)

Symptom: Wczytywanie stron działa wolniej. Od czasu do czasu strony nie wczytują się w ogóle.

Powód: Safari, jak większość aplikacji systemowych aktualizowane jest z wydaniem kolejnej wersji iOS. Problemy z WiFi tylko potęgują tę sytuację.

Rozwiązanie: Safari to aplikacja systemowa, więc nie można jej przeinstalować. Dopóki Apple nie wyda kolejnej aktualizacji iOS i przeglądarki jesteśmy zdani na siebie. Jeżeli mamy najnowszą wersje iOS jest to równoznaczne z najnowszą wersją przeglądarki internetowej Apple.

Safari

Jeżeli często korzystamy z Safari warto usuwać historię i dane witryn. Wystarczy udać się do Ustawienia → Safari i stuknąć w Wymaż historię i dane witryn (patrz wyżej). Usuwa to pliki pamięci podręcznej stron internetowych, które ostatnio przeglądaliśmy. Wydajność w pracy przeglądarki zmieni się na lepsze, ponieważ iOS nie potrzebuje danych z tych samych stron, aby je przeglądać.

04. Niska głośność podczas rozmów

Symptom: Głośność połączeń przychodzących jest niska. Ledwo słychać osobę, która do nas dzwoni, nawet po ustawieniu maksymalnej głośności. Głośność jest odpowiednia podczas używania słuchawki Bluetooth lub słuchawek z mikrofonem.

Powód: Możliwe, że jest to usterka mechaniczna. Choć w większości przypadków winowajcą jest system redukcji szumów.

Rozwiązanie: Problem pojawia się zazwyczaj w modelu 6 Plus. Nie wielu użytkowników się z, nim spotyka, ale liczba wciąż rośnie.

Jeżeli głośność szwankuje, należy wyłączyć redukcje szumów, którą znajdziemy przechodząc kolejno do Ustawienia → Ogólne → Dostępność (patrz niżej).

Szumy

Jeśli to nie pomoże, na 100% jest to usterka mechaniczna i należy oddać telefon do autoryzowanego serwisu Apple. W tym samym dniu powinni wymienić wam urządzenie na nowe.

05. Błędy w iMessage/brak połączenia z serwerem

Symptom: Podczas wysyłania wiadomości przez iMessage pojawi się błąd. Zwykłe wiadomości nadal można wysyłać.

Powód: Zazwyczaj jest to problem z połączeniem do serwera iMessage.

Rozwiązanie: Najpierw upewniamy się, że mamy włączone iMessage. Kolejną sprawą jest sprawdzenie połączenia WiFi lub sieci komórkowej. Na końcu pozostaje sprawdzić, czy odpowiednie Apple ID jest przypisane i czy wprowadziliśmy hasło poprawnie.

iMessage

Problem ten pojawia się także, gdy serwery Apple są przeciążone i, wtedy nie wyślemy wiadomości za pośrednictwem iMessage. Jeżeli poprzednie kroki nie wyeliminują problemu, przechodzimy do Ustawienia → Wiadomości i ponownie uruchamiamy iMessage z naszym Apple ID. Najpierw wylogowujemy się z iCloud bezpośrednio na urządzeniu, a potem uruchamiamy je ponownie. Po ponownym uruchomieniu logujemy się jeszcze raz i włączamy iMessage.

06. Brak aktualizacji aplikacji/zatrzymanie pobierania

Symptom: Aktualizacje z App Store stają w miejscu zaraz po rozpoczęciu.

Powód: Połączenie sieciowe odgrywa ważną rolę w tej kwestii. Nawet, jeżeli wszystko jest w porządku App Store sam może powodować ten problem i w połowie drogi zatrzymać pobieranie/aktualizacje aplikacji. Z drugiej strony mała ilość pamięci wewnętrznej nie pozwoli na aktualizacje niektórych z nich.

Rozwiązanie: Najpierw sprawdzamy nasze połączenie z siecią. Jeżeli korzystamy z pakietu internetowego od operatora sieci komórkowej możemy tylko i wyłącznie pobierać aplikacje i gry ważące 100MB. Po rozpoczęciu pobierania wszystko w pewnym momencie się zatrzyma, jeśli chcecie pobierać większe aplikacje i gry używajcie WiFi.

Należy też sprawdzić, ile obecnie mamy wolnego miejsca na dane, zrobimy to przechodząc do Ustawienia → Ogólne → Użycie, wtedy sprawdzimy, ile zajmują poszczególne aplikacje i gry, a, jeżeli czegoś nie używamy to najlepiej, to usunąć.

Jeżeli żadna z tych metod nie da pożądanego rezultatu pozostaje nam przeinstalowanie aplikacji/gry. Najpierw usuwamy je z pulpitu głównego i pobieramy jeszcze raz z App Store. Czasem pomoże wam ponowne uruchomienie iUrządzenia.

07. Spowolnienie działania systemu operacyjnego

Symptom: Podczas pracy z urządzeniem zauważalne są spowolnienia działania systemu. Zarówno przy przechodzeniu pomiędzy pulpitami głównymi, jak i przy uruchamianiu aplikacji/gier.

Powód: Większość urządzeń mobilnych Apple współpracuje z iOS 8. Choć niektóre z nich mają okrojoną wersję systemu operacyjnego, który pozbawiony jest wielu nowych funkcji. Mając starsze urządzenia problem na pewno będzie odczuwalny.

Rozwiązanie: Obecnie najnowsza odsłona iOS nie należy do najstabilniejszych w działaniu. Choć działa nie najgorzej, a problemy dotyczą każdego urządzenia Apple z tym systemem. Nawet tych najnowszych.

Jeżeli obciążamy urządzenie do granic jego możliwości problem na pewno się pojawi. Gdy dotrzemy do limitu możliwości, system zacznie działać wolniej, niż powinien. Aplikacje będą reagować wolniej, a nawet się zamykać.

Dotyczy to smartfonów i tabletów. Zapewne, większość z was uruchamia wiele aplikacji, niektóre działają w tle, a na innych pracujecie obecnie. Przełączacie się między nimi. Przez takie działanie zapychacie pamięć operacyjną, w wyniku czego wszystkie procesy działają wolniej, a aplikacje mogą się same wyłączać.

Należy pilnować czego używamy i najlepiej wyłączyć powiadomienia push i usługi lokalizacji. Dzięki temu możemy monitorować zasoby systemu . Wyłączajcie aplikacje, jeżeli ich nie używacie. No i pamiętajcie, nie próbujcie aktualizować iPhone 4 do iOS 8!

08. Brak połączeń przychodzących i wychodzących

Symptom: Nie można wykonać połączenia wychodzącego, a osoby do nas dzwoniące są przekierowane do poczty głosowej.

Powód: Najważniejsza rolę odgrywa tutaj jakość sygnału sieci komórkowej. System operacyjny zapobiega wykonywaniu połączeń i odbieraniu ich, jeżeli jest to błąd systemowy.

Rozwiązanie: Na początku sprawdzamy sygnał sieci. Jeżeli jest w porządku wprowadzamy iPhone w tryb samolotowy,a potem go wyłączamy. Czekamy 10 sekund od włączenia i wyłączamy, a po włączeniu odczekujemy kolejne 10 sekund, aby urządzenie połączyło się z siecią komórkową. Problem pojawia się w każdym z modeli iPhone, ale najczęściej w przypadku iPhone 6 i 6 Plus.

Rozmowa

Kolejnym rozwiązaniem będzie uruchomienie urządzenia ponownie. Naciskamy jednocześnie przycisk zasilania i „początek” i czekamy, aż pojawi się logo Apple, po czym je puszczamy. Potem czekamy, aż iPhone połączy się z powrotem z siecią komórkową.

Jeśli to nie pomoże pozostaje nam kontakt z naszym operatorem. Może on wysłać wiadomość, która zsynchronizuje nasze urządzenie ponownie. Z drugiej strony może to być problem spowodowany kartą micro SIM lub nano SIM, wtedy powinniśmy ją wymienić na nową.

Ósma odsłona iOS jest daleka od ideału, każdy problem jest irytujący. Tym bardziej, że wcześniej problemy pojawiały się z mniejszą częstotliwością. Jeżeli macie, któryś z wymienionych problemów, to skorzystajcie z powyższych rozwiązań i powinien zniknąć. Na razie tylko w taki sposób możecie sobie z nim/i poradzić, dopóki nie pojawi się kolejna odsłona oprogramowania układowego dla urządzeń mobilnych Apple.

Źródło: techrepublic.com
Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze, dodaj do Google+ lub RSS

The Sins never die
@krzysiek_borek