Krzysiek Borek12.04.2018
Nawet oryginalne wyświetlacze dla iPhone’a powodują problemy po wymianie

Ostatnio informowaliśmy was o problemach w działaniu wyświetlaczy po ich wymianie w iPhonie 8/8 Plus. Pierwotnie problem dotyczył zamienników, ale okazuje się, że nawet oryginalne ekrany po wymianie zachowują się podobnie do zamienników.

Wykorzystanie zamiennika sprawi, że czujnik oświetlenia w iPhonie 8, 8 Plus i X przestanie automatycznie zmieniać jasność. Pewnie myśleliście, że wymiana w serwisie Apple lub jednym z autoryzowanych wyeliminuje problem na dobre, niestety jesteście w błędzie.

Niemal wszystkie nieautoryzowane serwisy w Stanach Zjednoczonych i Australii wykonały własne testy wyświetlaczy w wyżej wymienionych modelach iPhone’a. Okazuje się, że problem występuje na każdym z nich podczas działania z iOS 11.1, 11.2 i 11.3. Problem prawdopodobnie dotyczy modeli wyprodukowanych podczas zeszłej jesieni. Nawet po wymianie oryginalnego ekranu iOS automatycznie wyłącza czujnik oświetlenia podczas uruchamiania.

W tym momencie ciężko stwierdzić, czy problem dotyczy wyłącznie oprogramowania lub sprzętu. Apple zrobiło podobnie w przypadku iPhone’a 5S i Touch ID. Czytnik linii papilarnych jest sparowany z każdą płytą główną i wymiana wyświetlacza powoduje utratę czytnika. Wymiana ekranu na zamiennik i utrata Touch ID sprawiły, że iPhone’y podczas aktualizacji za pomocą iTunes wysyłały błąd 53. Apple tłumaczyło to wytycznymi podczas procesu produkcji i w końcu wydało kolejną wersję iOS, która nie była podatna na wyżej wymieniony błąd.

Rozumiem kwestię z parowaniem Touch ID, ponieważ czytnik należy do każdego urządzenia z osobna, a nie wielu. Ponadto osoby trzecie miałyby wtedy dostęp do naszego odcisku palca,co mogłoby się źle skończyć. Podobnie jest z iPhone’em X i Face ID, choć jeden z anonimowych serwisantów uważa, że Apple chce jako jedyne naprawiać własne urządzenia i utrudnia pracę mniejszym serwisom.

Do wymiany czytnika linii papilarnych lub Face ID Apple używa narzędzia o nazwie Horizon, które sprawdza czy wszystkie komponenty należą do każdego urządzenia z osobna. Amerykanie od niedawna wysyłają te urządzenia do swoich autoryzowanych serwisów, choć ich ilość jest bardzo niska. To sprawia, że większość serwisów nie jest w posiadaniu urządzenia, nie wspominając o nieautoryzowanych lub użytkownikach naprawiających sprzęt na własną rękę.

Zastanawiam się dlaczego wymiana wyświetlacza powoduje wyłączenie czujnika oświetlenia podczas startu systemu operacyjnego. Mam wrażenie, że chodzi wyłącznie o zablokowanie napraw w nieautoryzowanych serwisach, a Apple w ten sposób chce też sprawdzić działanie czujnika. Teoretycznie w przyszłości będą mogli go sparować z płytą główną, co sprawi, że naprawa w mniej reprezentatywnym serwisie sprawi, że czujnik przestanie działać na dobre.

Wymiana wyświetlacza to najczęstsze uszkodzenie urządzenia mobilnego. Serwisy w ciągu miesiąca wymieniają ich ponad 100. W przypadku iPhone’a 8 serwisanci tylko w zeszłym miesiącu wymienili od 20 do 50 wyświetlaczy i z pewnością klienci zapłacili za wymianę mniej w porównaniu do autoryzowanych serwisów.

Sam niedawno zdecydowałem się na naprawę iPhone’a 6 Plus, żebym mógł testować na nim wersje testowe iOS. Zmiana płyty głównej sprawiła, że Touch ID przestało działać, ale dla mnie to żaden problem. W końcu moim głównym smartfonem i tak jest iPhone 7.

Źródło: engadget.com
Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze, dodaj do Google+ lub RSS

The Sins never die
@krzysiek_borek