W reklamie iPada Pro, zatytułowanej “Crush!”, Apple próbowało zilustrować ideę, że ich najnowszy tablet może zastąpić tradycyjne narzędzia twórcze.
Kampania miała na celu pokazanie, jak nowoczesna technologia może ułatwić i zrewolucjonizować proces twórczy. Niemniej, sposób przedstawienia tej koncepcji spotkał się z ostrą krytyką ze strony społeczności artystycznej, która odczytała go jako deprecjonowanie tradycyjnych form sztuki i kreatywności.
Opublikowaną kilka dni temu reklamę możecie zobaczyć poniżej.
Kilka dni po publikacji znaczące osobistości ze świata filmu i sztuki, w tym Hugh Grant oraz Asif Kapadia, wyrazili publicznie swoje rozczarowanie i niezadowolenie z przesłania przekazywanego przez reklamę. Grant zauważył, że film reklamowy promuje “zniszczenie ludzkiego doświadczenia”, co jest wynikiem rosnącego wpływu technologii z Doliny Krzemowej. Z kolei Kapadia podkreślił, że reklama dosadnie obrazuje, jak korporacje technologiczne wykorzystują i marginalizują artystów oraz ich dzieła.
W odpowiedzi na lawinę krytyki, przedstawiciele Apple wydali oficjalne przeprosiny. Tor Myhren, wiceprezes firmy odpowiedzialny za komunikację marketingową, przyznał w rozmowie z Ad Age, że reklama nie spełniła swojego zadania i nie oddała tego, co Apple miało na myśli, promując twórcze wykorzystanie iPada. Myhren zaznaczył, że intencją firmy było ukazanie iPada jako narzędzia wspierającego artystów i twórców na całym świecie w realizacji ich wizji.
Po fali negatywnych reakcji, Apple zdecydowało się na wycofanie reklamy z dalszej emisji telewizyjnej, choć spot pozostaje dostępny w internecie na profilach społecznościowych firmy, w tym na YouTube oraz Twitterze CEO firmy, Tima Cooka. Reklama została stworzona przez wewnętrzny zespół marketingowy Apple, co może tłumaczyć brak zewnętrznego spojrzenia, które mogłoby przewidzieć negatywne przyjęcie kampanii przez społeczność międzynarodową.
To wydarzenie stanowi ważną lekcję dla Apple oraz innych korporacji technologicznych na temat znaczenia kulturowego kontekstu i wrażliwości w komunikacji marketingowej. Apple znajduje się teraz w sytuacji, gdzie musi nie tylko naprawić swoj image, ale także pracować na rzecz odbudowania zaufania wśród kreatywnych społeczności, które poczuły się zaniedbane lub niewłaściwie przedstawione przez ostatnią kampanię.
Aktor Reza Sixo Safai znalazł zamiast tego proste rozwiązanie: poprawić reklamę, odtworzyć ją od tyłu i z nową ścieżką dźwiękową. W ten sposób właśnie z iPada rodzi się kreatywność:
Co o tym sądzicie? Dajcie znać w komentarzach.