Apple śledzi użytkowników iOS od 2021 roku nawet jeśli wyłączą oni odpowiednie ustawienia w systemie – informuje o tym portal Gizmodo.
Według źródła, zespół niezależnych analityków przeprowadził badania nad tym, jak działa system iOS i natywne oprogramowanie od Apple. W ciągu ostatnich kilku lat firma wprowadzała coraz więcej nowych mechanizmów i ustawień prywatności, takich jak zakaz śledzenia aplikacji czy kontrola korzystania ze schowka.
Wyniki badania są przygnębiające. Apple wyraźnie obiecuje, że nie będzie śledzić użytkowników, jeśli wyłączą pewne ustawienia w Ustawieniach – na przykład “Share iPhone Analytics”, “Share iCloud Analytics” i “Security Enhancements”. Jednak niezależnie od ustawień, śledzenie działań użytkownika w wielu aplikacjach natywnych nadal się odbywa. Wszystko wskazuje na to, że tak intensywne śledzenie rozpoczęło się w 2021 roku.
Okazuje się, że takie aplikacje jak App Store, Apple Music, Apple TV, Books i Stocks przebiły wszystko .Jak widzicie na poniższym tweecie na przykład App Store zbiera o użytkowniku w czasie rzeczywistym niemal wszystko co jest możliwe – jakie przyciski naciskałeś, jakie programy wyszukiwałeś, jak długo patrzyłeś na dany program, jakie reklamy widziałeś.
🧵
1/5
The recent changes that Apple has made to App Store ads should raise many #privacy concerns. It seems that the #AppStore app on iOS 14.6 sends every tap you make in the app to Apple.👇This data is sent in one request: (data usage & personalized ads are off)#CyberSecurity pic.twitter.com/1pYqdagi4e— Mysk 🇨🇦🇩🇪 (@mysk_co) November 3, 2022
Dodatkowo Apple otrzymuje wszystkie dane dotyczące samego urządzenia i jego oprogramowania. Co ciekawe, istnieją narzędzia iOS, które nie przesyłają żadnych danych. W tym “Zdrowie” i Portfel.
Nie ma oficjalnego wyjaśnienia, w jaki sposób Apple wykorzystuje te dane, ale wydaje się, że firma nadal śledzi użytkowników podczas przeglądania App Store. Warto zauważyć, że odkąd Apple zaczął oferować reklamy w App Store, programiści mają dostęp do niektórych statystyk dotyczących ich skuteczności, więc dane mogą być z tym powiązane.
Chociaż Apple może twierdzić, że zebrane dane nie są udostępniane stronom trzecim, wydaje się to dość kontrowersyjne, ponieważ firma stworzyła bariery utrudniające stronom trzecim śledzenie użytkowników iOS, co wpłynęło na platformy reklamowe Google i Meta. Według Mysk dane z App Store są wysyłane do Apple nawet wtedy, gdy opcja Spersonalizowanych reklam jest wyłączona.
Badaczom udało się uzyskać szczegółowe informacje na temat wysyłania danych do Apple za pomocą iPhone’a z systemem iOS 14.6 z jailbreakiem. Następnie porównali mechanizm wysyłania pakietów na iPhone bez jailbreaku z iOS 16 i potwierdzili swoje odkrycia.