Gazeta The Wall Street Journal uzyskała dostęp do wewnętrznych dokumentów Facebooka, Instagrama, które badały wpływ na psychikę młodych ludzi.
Facebook, który jest właścicielem usługi od 2012 roku stale dodaje do serwisu nowe różne innowacje, aby przyciągnąć w ten sposób do siebie młodych ludzi.
W latach 2019-2021 analitycy Facebooka przeprowadzili ankietę wśród dziesiątek tysięcy użytkowników Instagrama oraz pięć prezentacji na temat „głębokiego zanurzenia się w zdrowie psychiczne nastolatków”. Dokumenty te mówią, że większość użytkowników ceni Instagram jako sposób wyrażania siebie i komunikowania się, ale nastolatkowie (a zwłaszcza dziewczęta) są podatni na negatywne porównania społeczne.
Instagram łamie psychikę
A teraz uwaga! 32% ankietowanych dziewcząt i 14% chłopców stwierdziło, że posty na Instagramie sprawiają, że martwią się o swoje ciała, które ich zdaniem wyglądają gorzej niż inne osoby. 40% ankietowanych ma czasem poczucie własnej nieatrakcyjności, a nasila się ono po przeglądaniu różnych profili na Instagramie. 13% Brytyjczyków i 6% Amerykanów przyznało, że ma myśli samobójcze, gdy widzą na Instagramie piękniejsze i odnoszące sukcesy osoby!
Wielu respondentom z Instagramem kojarzy się uczucie niepokoju, depresji i beznadziejności, ale jednocześnie uzależnili się psychicznie od sieci społecznościowej i brakuje im opanowania, by przestać ją odwiedzać. Nie jest to problem jedynie Instagrama. W sieci jest wiele podobnych serwisów takich jak TikTok czy Facebook.
Przyczyny depresji, a także radości zależą od cech psychiki danej osoby, ale nastolatkowie wyraźnie nie odnoszą korzyści, gdy porównują swoje życie z tym, co widzą na Instagramie, nawet jeśli zdjęcia innych osób są daleko od rzeczywistego stanu rzeczy.