Firma Avast, opracowująca program antywirusowy o tej samej nazwie, sprzedawała dane użytkowników dużym firmom.
Podczas instalacji darmowej wersji Avast pojawia się ostrzeżenie dotyczące gromadzenia danych. Jednak wielu użytkowników nie zdawało sobie sprawy, że informacje te zostały następnie sprzedane.
Dokumenty od zależnej spółki giganta antywirusowego Avast o nazwie Jumpshot rzucają nowe światło na “tajną sprzedaż”. Z dokumentów wynika, że program antywirusowy Avast zainstalowany na komputerze danej osoby zbiera i przekazuje dane do spółki Jumpshot, które następnie sprzedaje je wielu największym firmom na świecie.
Klienci Jumpshot to m.in. Google, Microsoft, Pepsi i Yelp.
Dane, które są zbierane i następnie sprzedawane przez Avast Anti-Virus to m.in.:
- Historia wyszukiwania Google
- Historia w Mapach Google
- Aktywność LinkedIn i YouTube
- Informacje o odwiedzaniu stron pornograficznych
Trudno powiedzieć ile dokładnie Avast zarobił na sprzedaży danych. Vice przytacza jako przykład Omnicom Media Group , która w 2019 roku zapłaciła 2 miliony dolarów za dostęp do tych danych.
Avast ma ponad 435 milionów aktywnych użytkowników. Antywirus jest dostępny w systemach Windows, Mac, Android i iOS.