Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) wprowadzi niebawem nową technologię ułatwiającą kontrolę emisji spalin z pojazdów.
Co ciekawe kontrola będzie mogła mieć miejsce bez koniecznieście zatrzymywania pojazdu. Rozwiązanie to zostało zaprezentowane przez duńskich specjalistów podczas spotkania z polskimi urzędnikami, które odbyło się w dniach 15-16 kwietnia w Kolding. Innowacyjne urządzenie umożliwia tzw. dynamiczny pomiar emisji, co może znacząco przyczynić się do poprawy efektywności inspekcji drogowych.
W przeszłości kontrola emisji spalin była możliwa tylko po zatrzymaniu pojazdu, co ograniczało częstotliwość i skuteczność przeprowadzanych inspekcji. Metoda ta była czasochłonna i pozwalała na kontrolę jedynie wybranych pojazdów. Nowe technologie, które wprowadza GITD, pozwolą na bieżące monitorowanie stanu pojazdów w ruchu drogowym.
Nowe urządzenie, wykorzystujące metodę tzw. “plume chasing”, umożliwia analizę spalin na drodze w czasie rzeczywistym. System ten jest wyposażony w zaawansowane sensory, które mogą szybko wykryć nadmierne emisje z pojazdów komercyjnych, takich jak autobusy i ciężarówki. Analiza danych odbywa się na bieżąco, a pojazdy, które nie spełniają norm emisyjnych, mogą być wytypowane do dalszych, dokładniejszych kontroli.
Wprowadzenie tej technologii jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie sektora transportowego na narzędzia pozwalające na efektywniejsze egzekwowanie przepisów środowiskowych. GITD zwraca uwagę, że nowy system nie tylko zwiększy skuteczność kontroli, ale również przyczyni się do lepszego monitorowania stanu technicznego pojazdów i ich wpływu na środowisko.
Podczas spotkania w Kolding omówiono także kwestie związane z implementacją i adaptacją nowego systemu w polskich warunkach. Nie podano dokładnych terminów, kiedy urządzenia te zostaną wprowadzone w Polsce, ale zdecydowanie stwierdzono, że takie rozwiązanie znacząco usprawni działania inspektoratu.
Technologia ta ma potencjalnie wielkie znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska na drogach. Wiele ciężarówek i autobusów, zwłaszcza starszych modeli, nie spełnia obowiązujących norm emisyjnych. Dzięki nowemu systemowi możliwe będzie szybsze wykrywanie i eliminowanie z ruchu pojazdów, które stanowią zagrożenie dla powietrza i zdrowia publicznego.