Rewolucja w bezpieczeństwie: Czarne skrzynki w pojazdach w UE!

czarna skrzynia|czarna 2

Od lipca 2024 roku w krajach Unii Europejskiej zostanie wprowadzony obowiązek instalacji tzw. czarnych skrzynek w nowo produkowanych samochodach.

To przełomowe rozwiązanie, znane dotychczas głównie z lotnictwa, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz usprawnienie procesu badania przyczyn wypadków drogowych.

W lotnictwie czarne skrzynki są stosowane od lat 60. XX wieku i odgrywają kluczową rolę w ustalaniu przyczyn katastrof lotniczych. Pomimo nazwy, urządzenia te są w rzeczywistości barwy jasnopomarańczowej, aby ułatwić ich odnalezienie po wypadku. Teraz podobne technologie znajdą zastosowanie w motoryzacji, co stanowi istotny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie pojazdy osobowe klasy M1, które mogą przewozić do ośmiu pasażerów oprócz kierowcy, oraz pojazdy użytkowe klasy N1, w tym lekkie ciężarówki i vany o masie do 3500 kg, będą musiały być wyposażone w rejestratory danych o zdarzeniach (EDR). Urządzenia te będą rejestrować różnorodne parametry pojazdu, co umożliwi dokładną analizę okoliczności i przyczyn wypadków.

czarna 2 - Rewolucja w bezpieczeństwie: Czarne skrzynki w pojazdach w UE!

Rejestratory EDR będą zapisywać informacje takie jak prędkość pojazdu, działanie układu hamulcowego, pozycję i orientację pojazdu na drodze, a także reakcje wbudowanych systemów bezpieczeństwa. Ponadto, będą monitorować działanie systemu eCall, który jest obowiązkowy w Unii Europejskiej od kwietnia 2018 roku. System ten automatycznie informuje służby ratunkowe o wypadku. Dane zarejestrowane przez EDR będą charakteryzować się wysoką dokładnością i będą chronione przed manipulacją, co zapewni wiarygodność informacji.

Kluczową cechą EDR jest jego integralność z systemem poduszek powietrznych. Urządzenie to nie będzie mogło być wyłączone manualnie i aktywuje się automatycznie w momencie uruchomienia poduszek powietrznych lub napinaczy pasów bezpieczeństwa. Rejestracja danych rozpocznie się także w sytuacji, gdy aktywna maska pojazdu zostanie wysunięta lub gdy pojazd doświadczy znaczącej zmiany prędkości.

Dostęp do zebranych danych będzie ściśle regulowany i możliwy jedynie dla uprawnionych organów, co ma na celu ochronę prywatności kierowców. Informacje te będą pomocne w procesie rekonstrukcji wypadków, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich przyczyn i może przyczynić się do opracowania skuteczniejszych środków prewencyjnych.

Warto zaznaczyć, że wdrożenie czarnych skrzynek w samochodach to kolejny krok w kierunku wykorzystywania zaawansowanych technologii w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jest to również odpowiedź na rosnące potrzeby społeczne związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego i ochroną życia ludzkiego. Ta inicjatywa pokazuje, że Unia Europejska stawia na innowacyjne rozwiązania, które mają realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Udostępnij
Facebook
Twitter
Email
Twój koszyk0
Brak produktów w koszyku!
0