Od lipca 2024 roku w krajach Unii Europejskiej zostanie wprowadzony obowiązek instalacji tzw. czarnych skrzynek w nowo produkowanych samochodach.
To przełomowe rozwiązanie, znane dotychczas głównie z lotnictwa, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz usprawnienie procesu badania przyczyn wypadków drogowych.
W lotnictwie czarne skrzynki są stosowane od lat 60. XX wieku i odgrywają kluczową rolę w ustalaniu przyczyn katastrof lotniczych. Pomimo nazwy, urządzenia te są w rzeczywistości barwy jasnopomarańczowej, aby ułatwić ich odnalezienie po wypadku. Teraz podobne technologie znajdą zastosowanie w motoryzacji, co stanowi istotny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie pojazdy osobowe klasy M1, które mogą przewozić do ośmiu pasażerów oprócz kierowcy, oraz pojazdy użytkowe klasy N1, w tym lekkie ciężarówki i vany o masie do 3500 kg, będą musiały być wyposażone w rejestratory danych o zdarzeniach (EDR). Urządzenia te będą rejestrować różnorodne parametry pojazdu, co umożliwi dokładną analizę okoliczności i przyczyn wypadków.
Rejestratory EDR będą zapisywać informacje takie jak prędkość pojazdu, działanie układu hamulcowego, pozycję i orientację pojazdu na drodze, a także reakcje wbudowanych systemów bezpieczeństwa. Ponadto, będą monitorować działanie systemu eCall, który jest obowiązkowy w Unii Europejskiej od kwietnia 2018 roku. System ten automatycznie informuje służby ratunkowe o wypadku. Dane zarejestrowane przez EDR będą charakteryzować się wysoką dokładnością i będą chronione przed manipulacją, co zapewni wiarygodność informacji.
Kluczową cechą EDR jest jego integralność z systemem poduszek powietrznych. Urządzenie to nie będzie mogło być wyłączone manualnie i aktywuje się automatycznie w momencie uruchomienia poduszek powietrznych lub napinaczy pasów bezpieczeństwa. Rejestracja danych rozpocznie się także w sytuacji, gdy aktywna maska pojazdu zostanie wysunięta lub gdy pojazd doświadczy znaczącej zmiany prędkości.
Dostęp do zebranych danych będzie ściśle regulowany i możliwy jedynie dla uprawnionych organów, co ma na celu ochronę prywatności kierowców. Informacje te będą pomocne w procesie rekonstrukcji wypadków, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich przyczyn i może przyczynić się do opracowania skuteczniejszych środków prewencyjnych.
Warto zaznaczyć, że wdrożenie czarnych skrzynek w samochodach to kolejny krok w kierunku wykorzystywania zaawansowanych technologii w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jest to również odpowiedź na rosnące potrzeby społeczne związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego i ochroną życia ludzkiego. Ta inicjatywa pokazuje, że Unia Europejska stawia na innowacyjne rozwiązania, które mają realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.